Disse sider handler om min Land Rover 101″ Forward Control 74GJ38

Prototype 101" med 6 cylinder rækkemotor.

Prototype 101″ med 6 cylinder rækkemotor.

 

Der er blevet bygget i alt 2669 101ére. Heraf 579 Ambulancer, 21 V.a.m.p.i.r.e, et antal Radio Body og resten GSére.
Alle køretøjer startede som GSére. De andre modeller er ombyggede GS chassier.
Udover de 4 nævnte typer er der blevet ombygget køretøjer i begrænset omfang til specielle formål.

Min 74GJ38 Ambulance

Min 74GJ38 Ambulance

Teknik:
Motor: Rover V8, 128Hk
Gearkasse: LT95. 4 gear med permanent 4-hjulstræk og låsbart center differentiale. Høj/lav.
Aksler: Salisbury for og bag.
Affjedring: 2-lags parabolske for og bag.
Hjulstørrelse 6-huls 900X16.
Længde (GS): 4,1m.
Bredde (GS): 1,8m.
Højde (GS): 2,1m.
Venderadius: 11.3 m
Egenvægt (GS): 1924kg. Afhængig af udstyr.
Totalvægt: Svinger fra 3143 til 3600kg alt efter årgang og model.
El anlæg: 12volt (40%) og 24volt (60%) af produktionen.
Bremser: Tromler for og bag. Håndbremse: Kardan.

GSér med 105mm artilleri kanon.

GSér med 105mm artilleri kanon.

Historie:

101” Forward Control blev til pga MOD´s (Ministry Of Defence) behov for et træk køretøj til primært artilleri kanon. Det var et krav at den kunne laste 1 ton, heraf til navnet ”One-Ton”
Det var desuden et krav at føreren skulle sidde helt fremme i køretøjet for at give mere plads i ladet, samt for at bruge mindre unødig plads i transportfly. Heraf navnet ”Forward-Control”
Udviklingsarbejdet startede helt tilbag i 1967. Sidst i 60érne og først i 70érne var 10 prototyper klar til tests.
Selve produktionen startede for alvor i 1975 og sluttede i 1978. 4 køretøjer blev bygget i November 1974.
Disse 4 køretøjer blev brugt til MOD´s charme/PR stunt, hvor alle 4 grene fra det Brittiske Forsvar kørte tværs over Afrika, på det bredeste sted (Sahara). ”1975 Joint Services Expedition”
Denne expedition blev foretaget i de 4 første 101ére.

101" med kraftudtags trukket trailer.

101″ med kraftudtags trukket trailer.


Efter kun 4 års produktion blev produktions linien nedlagt og værktøjerne destrueret.
Det var aldrig meningen at 101 skulle produceres til civilt brug.
Alle køretøjer blev produceret som GSére. (General Service). Dvs køretøjer med ruf og aftagelige lad sider.
Alle andre versioner blev lavet af disse GSére, som så blev bygget om.
Radio Body, Vampire og Ambulance versioner blev bygget af Marshall of Cambridge.
Ambulancerne blev først bygget i 1981, altså længe efter at produktionen var ophørt.
Ca 50 101ére blev exporteret til den Australske hær. Andre få røg til Egypten, Iran og Luxenbourg.
I slutningen af 1990érne blev de sidste 101ére udfaset fra aktiv tjeneste. Ambulancerne var dem der holdt længst i tjeneste da MOD først afskaffede de sidste i 1998/99 da 130” XD ”Pulse” Ambulance blev introduceret.
Rigtig mange 101ére lever stadig pga tosser som mig selv bare elsker dem og gør alt for at holde dem kørende.
101” Klubben har styr på produktions datoer, sted, versioner og aftagere af i alt 2681 101ére!

Min Ambulance er den eneste af slagsen i Danmark.

Den har efterhånden kørt en del konfirmationskørsler og studenterkørsler for gode venner. Det nyder jeg virkelig, for så kan jeg lige benytte lejligheden til, selv at skeje lidt ud. Der skal selvfølgelig uniform på.

Source Images: OP1_0705.JPG (Av: F9.0; Tv: 1/320 sec.; ISO: 100; FL: 26.0 mm) Processing: Fusion F.2 (HDR; Mode 1)

IMG_4123 1010751_10201251488546496_2118914495_n IMG_1372 IMG_2196Lærkes studenterturIMG_7263IMG_5959

Source Images: IMG_7215.JPG (Av: F2.2; Tv: 1/1466 sec.; ISO: 6400; FL: 4.2 mm) Processing: Fusion F.2 (HDR; Mode 1)

Source Images: OP1_1410.JPG (Av: F10.0; Tv: 1/400 sec.; ISO: 500; FL: 24.0 mm) Processing: Fusion F.2 (HDR; Mode 1)