101” blev annonceret på Commercial Motor Show i 1972. 101″ Forward Control blev designet specifikt til militær anvendelse. Navnet One Ton 101” er fremkommet af dels lasteevne og aksel afstand. Det primære krav var at opfylde den britiske hærs behov for et køretøj, der kunne laste op til 1 ton samt trække en 105mm kanon. Dette krav blev opfyldt ved hjælp af Rover V8 og LT95 gearkasse der allerede anvendes i den nyligt indførte Range Rover, robuste Salisbury aksler både for og bag, eksisterende bremser fra 1 ton Serie III 109 ” og nye halv-elliptiske bladfjedre til affjedring. For at mindske vægten og øge last kapaciteten var førerhuset placeret over motoren. Deraf navnet ”Forward Control eller bare FC”. Et specielt designet chassis blev brugt. Som med ½ ton Lightweight, var de fleste af karrosseridelene aftagelige for yderligere at reducere vægten mht lufttransport. Udviklingen i helikopter teknologi betød dog at det nu var muligt at løfte den tunge 101″. 101” blev indfaset i den britiske hær i 1975. Køretøjet blev ikke anset for anvendeligt til det civile marked og blev således kun produceret til militær brug. Selv om 101” anvendtes i de britiske og australske hære, udeblev store ordrer og produktion ophørte i 1978. En kombination af god vedligeholdelse, og den britiske hær´s lagre, resulterede i at mange køretøjer overlevede brug langt ind i 1990’erne. De sidste 101s blev trukket tilbage i slutningen af 1990’erne. Disse køretøjer har tjent som ambulancer i bla konflikten i Bosnien og med den territoriale hær (TA) i England.
Der er bygget:
956-serien 12v højrestyrede Home (England) 1322 stk.
957-serien 12v højrestyrede Export 28 stk.
959-serien 12v venstrestyrede Export 583 stk.
961-serien 24v højrestyrede Home 170 stk.
962-serien 24v højrestyrede Export 92 stk.
964-serien 24v venstrestyrede Export 474 stk.
Total 2669 stk heraf,
1612 stk højrestyrede
1057 stk venstrestyrede
736 stk 24V
1933 stk 12V
583 Ambulancer.