Land-Rover Lightweight

Historie: Grunden til at Land Rover udviklede Lightweighten var den Brittiske hærs stigende krav til et let og mobilt køretøj.

I forvejen kørte man i alm. 88” serie II, men den var for tung og for stor til datidens transportfly og helikoptere. Kravet fra MoD, (Ministry of Defence) var en 204 kg. lettere og 4” smallere bil. 60érnes transport helikopter, Wessex, kunne ikke løfte en alm. 88”. Den nye Land Rover skulle være smallere da der skulle kunne fragtes 2 side om side i tidens transportfly, Argosy. Land Rover løste problemerne med et lettere og smallere karrosseri. Derfor Lightweightens kantede profil. Almindelige aksler var for brede og smallere aksler blev monteret. (Ikke på Danske modeller) Når Lightweighten blev fløjet med transportfly eller helikopter blev overdelen afmonteret og når den skulle kastes ud med faldskærm, også øverste halvdel af ladet, den øverste del af torpedoen med forrude, døre, sæder, vindspejl, reservehjul og bagsmæk. Det blev så afleveret i en anden faldskærm. Faldskærmssoldaterne havde på jorden en køreklar Lightweight og når forholdene var til det blev resten af stumperne monteret. Arbejdet med prototyper begyndte i 1965 og i 1968 blev de første serieproducerede afleveret til den Engelske hær.. I mellemtiden var transportfly og helikoptere blevet større så kravene til Lightweighten var nu forældede! Lightweighten, også kaldet ”Half-ton”, p.g.a. lasteevnen, blev produceret fra 1968 – 1985 i et utal af varianter. 1. model, serie II, havde som den civile serie II forlygterne i midten. Disse blev på serie III flyttet ud i skærmene. Både serie II og III havde ”uret” i midten. Den mest alm. var GS (general service), så kom FFR (Fittet For Radio). Der blev lavet modeller til arktiske forhold, landgangs, kabeludlægnings, panserværns, panserede og frontlinie ambulance modeller. Enkelte modeller blev under Falklandskrigen udstyret med 15½ tommer brede hjul. I alt blev der produceret ca. 18.000 Lightweights.

1294-1a 1294-2

Den Danske Hær: Den Danske Hær indkøbte de første Lightweights til tests i 1974. Den fik benævnelsen Land-Rover ½Ton, Personvogn, let, terræn. I Danmark blev bilen brugt som TOW (Tube launched Optically tracked Wire guided missile) anti-kampvogns platform, MOT/PVR (Motoriseret Panserværns Raket), som spejderkøretøj samt alm. terrænkøretøj. Derudover brugte den Danske FN styrke på Cypern Lightweights. Disse var hvidmalede og var lejet af den Britiske hær. Alle modeller i Danmark havde diesel motorer med 24 volt. 60 ampere generator. 2 x 45 ltr. tanke under forsæderne. Aktionsradius ca. 600 km. Lightweighten blev til fordel for Mercedes GD, Mowag Eagle og Hummer udfaset sidst i 1990érne. De sidste fra lagrene ER væk fra Hæren, men mange er heldigvis på gaden igen på civile plader.

Kopi af LWTeff LWTeff2