Forhistorie og byggedata.

101” blev annonceret på Commercial Motor Show i 1972. 101″ Forward Control blev designet specifikt til militær anvendelse. Navnet One Ton 101” er fremkommet af dels lasteevne og aksel afstand. Det primære krav var at opfylde den britiske hærs behov for et køretøj, der kunne laste op til 1 ton samt trække en 105mm kanon.

LAND_ROVER_101_w_105mm_LG_LO_RES101d_large

Dette krav blev opfyldt ved hjælp af Rover V8 og LT95 gearkasse der allerede anvendes i den nyligt indførte Range Rover, robuste Salisbury aksler både for og bag, eksisterende bremser fra 1 ton Serie III 109” og nye halv-elliptiske bladfjedre til affjedring. For at mindske vægten og øge last kapaciteten var førerhuset placeret over motoren. Deraf navnet ”Forward Control eller bare FC”. Et specielt designet chassis blev brugt. Som med ½ ton Lightweight, var de fleste af karrosseridelene aftagelige for yderligere at reducere vægten mht lufttransport. Udviklingen i helikopter teknologi betød dog at det nu var muligt at løfte den tunge 101″.

101h_large

3

Prototype

Prototype

Prototype

Prototype

Udviklingsarbejdet startede helt tilbage i 1967. Sidst i 60érne og først i 70érne var 10 prototyper klar til tests. Selve produktionen startede for alvor i 1975 og sluttede i 1978. 4 køretøjer blev bygget i November 1974. Disse 4 køretøjer blev brugt til MOD´s charme/PR stunt, hvor alle 4 grene fra det Britiske Forsvar kørte tværs over Afrika, på det bredeste sted (Sahara). ”1975 Joint Services Expedition” Denne ekspedition blev foretaget i de 4 første 101ére. Efter kun 4 års produktion blev produktions linien nedlagt og værktøjerne destrueret.

101e_large

Alle køretøjer blev produceret som GSére. (General Service). Dvs køretøjer med ruf og aftagelige lad sider. Alle andre versioner blev lavet af disse GSére, som så blev bygget om. Radio Body, Vampire og Ambulance versioner blev bygget af Marshall of Cambridge. Ambulancerne blev først bygget i 1981, altså længe efter at produktionen var ophørt. Ca 50 101ére blev exporteret til den Australske hær. Andre få røg til Egypten, Iran og Luxenbourg. I slutningen af 1990érne blev de sidste 101ére udfaset fra aktiv tjeneste. Ambulancerne var dem der holdt længst i tjeneste da MOD først afskaffede de sidste i 1998/99 da 130” XD ”Pulse” Ambulance blev introduceret. Rigtig mange 101ére lever stadig pga tosser som mig selv bare elsker dem og gør alt for at holde dem kørende.

101” blev indfaset i den britiske hær i 1975. Køretøjet blev ikke anset for anvendeligt til det civile marked og blev således kun produceret til militær brug. Selv om 101” anvendtes i de britiske og australske hære, udeblev store ordrer og produktion ophørte i 1978. En kombination af god vedligeholdelse og den britiske hær´s lagre, resulterede i at mange køretøjer overlevede brug langt ind i 1990’erne.

 

Der er bygget:

956-serien 12v højrestyrede Home (England)1322 stk.

957-serien 12v højrestyrede Export 28 stk.

959-serien 12v venstrestyrede Export 583 stk.

961-serien 24v højrestyrede Home 170 stk.

962-serien 24v højrestyrede Export 92 stk.

964-serien 24v venstrestyrede Export 474 stk.

Total 2669 stk heraf,

1612 stk højrestyrede

1057 stk venstrestyrede

736 stk 24V

1933 stk 12V

583 Ambulancer.

Illustratorens bud på en kommende ambulance.

Illustratorens bud på en kommende ambulance.

 

Teknik: Motor: Rover V8, 135Hk Gearkasse: LT95. 4 gear med permanent 4-hjulstræk og låsbart center differentiale. Høj/lav. Aksler: Salisbury for og bag. Affjedring: 2-lags parabolske for og bag. Hjulstørrelse 6-huls 900X16. Længde (GS): 4,1m. Bredde (GS): 1,8m. Højde (GS): 2,1m. Venderadius: 11.3 m Egenvægt (GS): 1924kg. Afhængig af udstyr. Totalvægt: Svinger fra 3143 til 3600kg alt efter årgang og model. El anlæg: 12volt (40%) og 24volt (60%) af produktionen. Bremser: Tromler for og bag. Håndbremse: Kardan.

En tidlig Rover V8 baseret på Buick 215. Fremstillet af Land-Rover fra 1965.

En tidlig Rover V8 baseret på Buick 215. Fremstillet af Land-Rover fra 1965.